Cirkels zijn alleen mooi als ze rond zijn

Processed with VSCO with a5 preset
Het boek van de knappe DJ, zoals de Bibliotheek mij vorige maand tweette. Tja, geef ze eens ongelijk. Yuki Kempees is tegenwoordig beter bekend als de MC van Kris Kross Amsterdam, waarmee hij op de vetste festivals in heel Europa staat. Naast MC is Yuki ook schrijver. Zo heeft hij elke maand zijn eigen column in de Glamour, schreef hij twee toneelstukken en heeft hij in 2014 zijn eigen boek uitgebracht. Een roman weliswaar.


Ongeveer een jaar geleden kwam ik per toeval zijn column in de Glamour tegen waarbij zijn schrijfstijl mij meteen aansprak. Nu moet je weten dat ik absoluut niet van boeken lezen houd, vroeger wel, maar toen ik eenmaal op de middelbare school kwam verwaarloosde ik deze interesse en vond ik het steeds moeilijker om überhaupt een boek te lezen. Ik kwam er gewoonweg niet doorheen. Tot mijn interesse drie maanden geleden weer was gewekt door dit boek. Ik probeerde deze overal te zoeken maar geen één boekhandel of webshop had hem nog, behalve de eBook versie. Uiteindelijk kwam ik, na lang zoeken, een tweedehands exemplaar tegen bij de Belgische ‘De Slegte’. Zonder al te veel na te denken heb ik hem besteld en een paar dagen later had ik hem in huis. En zoals ik hierboven al zei hield ik niet meer van lezen en een boek uitlezen was een hele opgave, maar bij dit boek kon ik niet meer stoppen met lezen!

Yuki’s schrijfstijl vind ik enorm fijn lezen en ik word hierdoor ook elke keer meegenomen in het verhaal. Het boek leest lekker weg, het is geen boek waarbij je veel moet nadenken en dat is soms ook wel eens fijn. Eigenlijk voelde het boek aan alsof het allemaal kleine verhaaltjes van ontmoetingen en gebeurtenissen waren, wat in z’n geheel een groot en uitgebreid verhaal vormt.

De hoofdpersoon in dit boek heet, net zoals de schrijver zelf, ook Yuki. De Yuki uit het boek lijkt alles te hebben wat hij zich kan wensen, maar zijn leven voelt leeg. Zoals op de flaptekst vertelt:

“Yuki leidt het perfecte leven. Veel feest. Veel drank. Veel vrouwen. Tenminste, het lijkt perfect. Het gevaar van het beminnen van zo veel verschillende vrouwen is dat je de ideale vrouw gaat samenstellen uit alle individuen. Yuki’s zoektocht naar liefde, gevoed door onstilbaar verlangen, eindigt zo altijd in eenzaamheid.

Cirkels zijn alleen mooi als ze rond zijn is een klassieke coming of age-roman met een grof-romantische inslag. Kempees’ proza is ruw en onbezonnen; soms klinkt hij lyrisch-sentimenteel, veel vaker ongeëvenaard grappig. Maar tussen de regels door sluimert een depressie die steeds dieper wortelt.”

Tijdens het lezen wordt er steeds meer duidelijk over Yuki’s verleden, over zijn relaties en gevoelens, maar ook over zijn beste vriend Mick. Ik heb enorm meegeleefd met het hoofdpersonage uit het boek. Mede doordat er voor mij veel herkenbare situaties in voor kwamen, zoals de dingen rondom Mick en Yuki’s gevoelens hierover.

In de laatste drie tot vier hoofdstukken komt er een grote plottwist, waarbij ik echt even in de war was. Daarna volgt er een epiloog wat bouwt naar het einde van het verhaal. Wat ik jammer vind is dat het voor mijn gevoel een open einde heeft. Ik had nog zo veel meer willen lezen en te weten komen over Yuki’s worsteling, hierdoor blijf ik na afloop met veel vragen zitten. Ook merkte ik dat ik het bij de laatste vier hoofdstukken lastiger vond. Het is zeldzaam dat ik huil bij een boek of een film, maar dit boek kreeg het toch voor elkaar.

Al met al vind ik dit één van de betere boeken die ik heb gelezen, ondanks het open einde. Het onderwerp interesseerde mij en ik vond het ontzettend interessant om te lezen hoe Yuki hiermee dealt. Ook vind ik het grappig dat het verhaal zich vooral in en rondom Amsterdam afspeelt, hierdoor herken ik heel veel locaties wat voor mij alleen maar positief uitpakte en ik nog meer in het verhaal werd meegenomen.
Processed with VSCO with a5 preset


Ondanks dat het boek enorm lastig te verkrijgen is, is het nog wel te koop als een eBook. Heb je dus een E-reader dan kan je dit overwegen. Als je geen E-reader hebt is het wellicht een tip om bij je bibliotheek te kijken, vooral in de wat grotere steden hebben ze dit boek te leen.

xox
Anneleen

2 gedachtes over “Cirkels zijn alleen mooi als ze rond zijn

  1. Het lijkt me echt een tof boek om te lezen, maar ik zou het dan liever willen kopen. Ik heb iets met mooie boeken kopen.. een aanrader: griet op de beeck. ze schrijft prachtig en herkenbaar voor vele.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie